czwartek, 17 grudnia 2015

Jak zrobić oliwę smakową w domu? DIY

Jeśli poszukujecie inspiracji na drobny, własnoręcznie wykonany upominek to aromatyczna oliwa świetnie się do tego nadaje. Pomysł jest bardzo prosty, wykonanie zajmuje maksymalnie 5 minut a efekt - zobaczcie sami ;)



Co będzie nam potrzebne?
  • Butelka na oliwę z zakrętką, powinna być z ciemnego szkła, ze względu na właściwości oliwy,
  • Dobrej jakości oliwy z oliwek, najlepiej extra virgin - ma kolor zielony, te gorszej jakości są bardziej żółte,
  • Przyprawy wg uznania - ja polecam rozmaryn, ostrą papryczkę chili i kolorowy pieprz,
  • Serwetka, sznurek do ozdoby,
  • Etykietka do spersonalizowania prezentu.

Sposób wykonania:

1. Najpierw musimy przygotować butelkę. Wykorzystałam butelkę 250 ml, która miałam w domu po innym oleju (wykorzystałam go do włosów - o tym może napiszę innym razem), bardzo dokładnie ją wyszorowałam, wyparzyłam i wysuszyłam, żeby w środku nie pozostała ani kropla wilgoci. Jeśli nie macie takiej do dyspozycji można poszukać w sklepach, na pewno są dostępne na allegro takie z dozownikiem za kilka złotych za sztukę (albo takie bardziej ozdobne za kilkanaście). Butelkę warto przygotować sobie dzień wcześniej, żeby zdążyła dokładnie wyschnąć - jak wspomniałam wcześniej nie może w niej zostać nawet kropelka wilgoci!

2. Do butelki wkładamy przyprawy - ja użyłam papryczek chili, ziaren kolorowego pieprzu oraz suszonego rozmarynu. Jeśli używacie świeżych przypraw, jak papryczki czy ząbki czosnku, sprawdźcie dokładnie czy nie ma na nich śladu wilgoci czy pleśni, w przeciwnym razie zupełnie się nie nadają do użycia, gdyż zepsują oliwę. W zestawieniu przypraw, których można użyć panuje pełna dowolność.Wybór dostosujmy do preferencji smakowych obdarowanego.

3. Do butelki z przyprawami wlewamy oliwę w takiej ilości, aby zawartość butelki była całkowicie zanurzona, najlepiej 1 cm powyżej powierzchni przypraw, szczelnie zakręcamy.

4. Butelkę ozdabiamy - ja owinęłam zakrętkę serwetką i zawiązałam sznurkiem a na froncie nakleiłam etykietkę przygotowaną przez M.

5. Gotową oliwę odstawiamy w ciemne i chłodne miejsce, pamiętając aby co kilka dni ją wstrząsnąć.

6. Gotowe!


Oliwa nabiera aromatu już po kilku dniach, optymalnie po 2 tygodniach od przygotowania, dlatego warto ją zrobić z wyprzedzeniem, jeśli planujemy ją komuś wręczyć.

Koszt:
  1. Oliwa z oliwek, w zależności od półki cenowej 5-15 zł
  2. Chilli - 2 zł
  3. Przyprawy pieprz i estragon - około 3 zł.
  4. Butelka na oliwę - 5 - 50 zł 


Jak widzicie wychodzi maksymalnie 20 zł przy założeniu, że wszystkie składniki musimy kupić i decydujemy się na droga oliwę. Jeśli macie oliwę i jakiekolwiek przyprawy w domu, możecie ich użyć minimalizując koszty praktycznie do zera.

Poniżej przedstawiam kilka kombinacji smakowych, które warto wypróbować:



  • 4-5 obranych ząbków czosnku + bazylia + zioła prowansalskie
  • Gałązki świeżego rozmarynu i tymianku
  • Suszone pomidory, ser feta pokrojony w kosteczkę, liście bazylii
  • Ziarenka kolorowego pieprzu, cytryna



  • Jeśli masz ochotę na więcej to zapoznaj się z innymi pomysłami:




    życzę owocnej pracy!


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz